سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لمینت متحرک ترو اسمایل اورجینال خرداد 1402

نظر

 


 

اموزش صحیح مسواک زدن با نمک دریایی ساحلی
اموزش صحیحی مسواک زدن با نمک دریایی ساحلی

جوش شیرین روی سلامت دندان تاثیرات بسزایی می گذارد به ویژه اگر با نمک دریا هم مخلوط شود، همچنین این ماده در سلامت لثه ها و رفع بوی دهان نقش دارد

 

مسواک زدن دندان‌ها با نمک دریا یا جوش شیرین، یک راه امن و طبیعی برای حفظ سلامت دندان‌ها است که موجب می‌شوند دندان‌ها سفید شوند و لثه‌ها و دندان‌ها محکم و مقاوم باشند، ضمن اینکه مواد غذایی که بین دندان‌ها مانده‌اند را پاک می‌کنند و بوی بد دهان را از بین می‌برند.

 

برای مسواک زدن دندان‌ها می‌توان نمک دریا و جوش شیرین را به تنهایی یا با هم استفاده کرد؛ محققان با آزمایشاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیده‌اند که این دو ماده ضرری برای سلامت دندان و لثه ندارند و به خوبی از دندان و لثه مراقبت می‌کنند.

 

مسواک زدن دندان‌ها با نمک دریایی

نمک دریا دارای مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سیلیکون، فسفر، سدیم، نیکل و آهن است؛ این مواد مغذی، لثه‌ها و دندان‌ها را تقویت و محافظت می‌کنند، بوی بد دهان را از بین می‌برد و پس از مدتی مسواک زدن با نمک دریا، دندان‌ها سفید می‌شوند.

 

نمک دریا غنی از ید است، دارای خواص ضد باکتریایی است که باعث می‌شود، اسیدهای دهان خنثی شوند و باعث می‌شود دهان بزاق ترشح کند و از مینای دندان محافظت می‌کند.

 

طریقه استفاده از نمک دریا

برای شستن دندان‌ها با نمک دریایی بهتر است یک دوم قاشق چای‌خوری نمک در ظرفی بریزید و پس از اینکه مسواک را کمی نم دار کردید، داخل ظرف فرو ببرید تا نمک به مسواک بچسبد سپس طبق معمول مسواک بزنید.

 

پس از مسواک زدن، دهان خود را با محلول آب نمک (نصف قاشق چای‌خوری نمک دریا را داخل 120 میلی‌لیتر آب گرم بریزید تا خوب حل شود) بشویید.

 

برای شست‌وشو با محلول آب نمک بهتر است محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان بچرخانید بعد خارج کنید؛ شست‌وشو با آب نمک، لثه‌های متورم را درمان می‌کند و باکتری‌های دهان را از بین می‌برد.

 

مسواک زدن دندان‌ها با جوش شیرین

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم بسیار قلیایی است و اسیدهای دهان که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، باکتری‌ها، میکروب‌های دهان و بدبویی دهان را از بین می‌برند؛ مسواک زدن با جوش شیرین یک راه طبیعی برای سفید کردن دندان‌هاست.

 

طریقه استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید سپس مسواک بزنید، می‌توانید حتی جوش شیرین را با نمک دریا مخلوط کنید و یک خمیردندان خانگی بسازید؛ سعی کنید با نمک دریا یا جوش ش


مسواک زدن , • نظر
از مسواک زدن چه میدانید
از مسواک زدن چه میدانید
چند بار در روز عادت به شستن دندا‌ن‌هایتان دارید؟ هر چند وقت یک بار مسواک خود را عوض می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید به جای مسواک زدن آدامس بجوید؟

 

در رابطه با عادات مسواک زدن آماری در دسترس است که با هم می‌خوانیم:
زنان بیش از مردها مسواک می‌زنند . طبق تحقیقات 49 درصد زنان و 42 درصد مردان عادت دارند روزی 2 بار مسواک بزنند. 18 درصد زنان و 29 درصد مردان هم روی یک بار مسواک می‌زنند. آمار دقیق‌تر نشان می‌دهد در حالی که 3 بار مسواک زدن در روز بعد از هر بار وعده‌غذایی توصیه می‌شود تنها 27 درصد مردان و 31 درصد زنان به آن عمل می‌کنند.سالمندان بیشتر وقت مسواک زدن دارند افراد زیر 25 سال و بین 26 تا 59 سال به طور متوسط 2 بار در روز مسواک می‌زنند و دلیل آن هم وقت نداشتن و مشغله‌کاری است.
این موضوع در رابطه با سالمندان متفاوت است و از آنجا که آنها وقت بیشتری دارند 41 درصد بعد از هر وعده غذایی مسواک می‌زنند.
محققان توصیه می‌کنند حتی اگر وقت مسواک زدن ندارید بهتر است از آدامس‌های بدون قند کمک بگیرید تا با استفاده از ترشح بزاق اضافی سطح رویه دندان‌ها تمیز شده و با مقابله با کاهش مواد معدنی از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری شود.
آب کشیدن دهان بعد از غذا خوردن نیز سبب حذف قند، اضافات غذایی و اسید روی دندان‌ها می‌شود.مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی سخت است!
در طول شب میزان ترشح بزاق کاهش می‌یابد و در نتیجه پوسیدگی در طول شب راحت‌تر رخ می‌دهد.
آمار نشان می‌دهد که مسواک زدن قبل از خوابیدن رایج‌تر بوده و 55 درصد افراد همیشه این کار را انجام می‌دهند، در حالی که میزان مسواک زدن بعد از بیدار شدن 36 درصد و بعد از ناهار خوردن 9 درصد است!

هر مسواک زدن حداقل 3 دقیقه زمان می‌خواهد!
 51درصد افراد حداقل 2 دقیقه 37 درصد 3 دقیقه و 12 درصد کمتر از یک دقیقه برای مسواک زدن زمان می‌گذارند.
3 دقیقه زمان استاندارد پخش ترانه‌ها است، پس کافی است هر بار که مسوک می‌زنید آهنگی را انتخاب کرده و با گوش دادن به آن شروع به مسواک زدن کنید و تا پایان آن این کار را ادامه دهید.

مسواک عمر کوتاهی دارد!
تعویض مرتب مسواک کاری مهم و ضروری است. در اثر استفاده، بین پرزهای مسواک باکتری‌ها رشد می‌کنند. بهترین کار این است که هر 3 ماه یک بار یعنی 4 بار در سال مسواک خود را عوض کنید.
آمار نشان می‌دهد مردان بیش از زنان به این مساله توجه دارند و سریع‌تر مسواک خود را عوض می‌کنند.

مسواک برقی موثر یا غیرموثر؟
مسواک برقی در مقایسه با مسواک‌های کلاسیک 2 تا 5/3 برابر بیشتر پلاک‌ها را از روی دندان بر می‌دارند و در ضمن بسیار مفید برای کسانی است که از 3 دقیقه مسواک زدن خسته می‌شوند چون استفاده از آنها ساده‌تر است. استفاده از این نوع مسواک‌ها به ویژه به سالمندان توصیه می‌شود!

درد دندان عامل مراجعه به دندانپزشک!
آمار نشان می‌دهد که 50 درصد افراد به طور میانگین سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. 21 درصد بیش از یک مرتبه و 4 درصد هرگز به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. اکثر افراد تنها زمانی که حس می‌کنند دچار دندان ‌درد شده‌اند به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.
درد دندان نشان پوسیده شدن و فساد دندان است. هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید درمان راحت‌تر خواهد بود.
توصیه می‌کنیم حداقل یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.
استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن برای پاک کردن دندان از باکتری‌ها و اضافات غذایی لای دندانی ضروری است.


کدام مسواک و خرید اینترنتی جا مسواکی دیواری عروسکی مانع پوسیدگی دندان شما می‌شوند؟

کدام مسواک مانع پوسیدگی دندانم می‌شود؟

 

کدام مسواک و جا مسواکی مانع پوسیدگی دندان شما می‌شوند؟

 

از زمانی که مسواک برقی وارد بازار شد همیشه این سوال وجود داشت که استفاده از مسواک برقی بهتر است یا مسواک دستی؟ آن‌هایی که طرفدار تغییر نیستند، همچنان از مسواک‌های دستی استفاده می‌کنند و کسانی که از تکنولوژی‌ها و گجت‌های تازه لذت می‌برند، سراغ مدل برقی مسواک‌ها می‌روند. اما واقعیت چیست؟

 

کدام یک از این مسواک‌‎ها دهان و دندان ما را سالم‌تر نگه می‌دارند و نمی‌گذارند بخش زیادی از پس‌انداز یا درآمدمان خرج پر کردن دندان، عصب‌کشی یا حتی کشیدن آن شود؟ چند سالی است که محققان تلاش می‌کنند جنبه‌های مختلف استفاده از هر کدام از این مسواک‌ها، برقی یا دستی را به مشتریان نشان دهند تا آن‌ها بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. با هم نگاهی بیندازیم به مقایسه مسواک برقی و مسواک دستی تا بتوانیم بهترین را برای حفظ سلامت دهان و دندانمان انتخاب کنیم. ابتدا با مسواک برقی شروع می‌کنیم و سراغ مسواک دستی می‌رویم.

 

هیچ گرانی بی‌حکمت نیست؟

طرفداران مسواک برقی ویژگی‌های زیادی برای این نوع مسواک در نظر می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شود:

 

احساس خیلی خوبی می‌دهد: نتایج تحقیقات منتشر شده توسط «اتحادیه دندانپزشکان آمریکا»، ADA، نشان می‌دهد مسواک برقی روی 80 درصد از مصرف‌کنندگان تاثیر مثبتی داشته است. افراد معمولا بعد از استفاده از این مسواک‌ها متوجه تمیزی بیشتر دندان‌هایشان می‌شوند و احساس خوب تمیزی پیدا می‌کنند. این احساس اگر همراه با نخ کردن دندان و استفاده از  دهان شویه باشد، بیشتر هم می‌شود.

 

کدام مسواک مانع پوسیدگی دندانم می‌شود؟

 

به ما هشدار می‎‌دهد: در‌حالی‌که ممکن است موقع استفاده از مسواک دستی فشار زیادی روی سطح دندان بیاوریم یا خیلی زود دست از مسواک کردن برداریم، انواع متنوعی از مسواک‌های برقی نمی‌گذارند زیر دو دقیقه سر و ته مسواک زدن را هم بیاوریم و هر بار که فشار زیادی به دندان وارد کنیم به ما هشدار می‌دهند که این سرعت یا فشار برای دندان زیاد است و باید کم شود.

 

مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت ( 1 )آموزش های صحیح و درست مسواک زدن ( 1 )انواع روش های غلط مسواک زدن ( 1 )مسواک زدن ( 1 )مسواک زدن با نمک دریایی ( 1 )کدام مسواک و جا مسواکی ( 1 )

 

 

مورد تایید دندان‌پزشکان است: دکتر «آناستازیا تورشتا»، دندان‌پزشک است و اعتقاد دارد مسواک برقی قبله آمال دندان‌پزشکان است. او می‌گوید: « مسواک برقی ما را به تمام هدف‌هایی که برای سلامت دهان و دندان بیمار مد نظر داریم، می‌رساند. تورم لثه را کاهش می‌دهد، حساسیت دندانی را کم می‌کند و پلاک‌ها را که باعث پوسیدگی می‌شوند از دندان پاک می‌کند.» مسئله اینجاست که بعضی از بیماران به علت گرانتر بودن این مدل نسبت به مدل دستی نسبت به انتخاب آن تردید می‌کنند؛ در‌حالی‌که «هر سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامت دندان ارزشش را دارد.»

 

پر قدرت اما نرم عمل می‌کند: مسواک‌های برقی علاوه بر اینکه قدرت زیادی دارند و از ویبره و چرخش برای تمیز کردن سطح دندان‌ها استفاده می‌کنند، مانع آسیب‌دیدگی مینای دندان می‌شوند. به عبارت دیگر در عین پرقدرت بودن با ملایمت عمل می‌کنند.

 

تک‌تک دندان‌ها را تمیز می‌کنند: شاید برایتان جالب باشد بدانید برای تمیز کردن پشت دندان‌ها لازم است بین 10 تا 15 بار فرچه مسواک را رویشان بکشید که قطعا کاری خسته‌کننده است؛ اما مسواک‌های برقی این کار را به مراتب آسان‌تر می‌کنند. بهترین مدل‌های مسواک برقی تمام پلاک‌های دندانی را هدف می‌گیرند و سراغشان می‌روند.

 

راحت استفاده می‌شوند: واقعیت این است که ممکن است ندانیم دستمان را در چه زاویه‌ای حرکت دهیم تا تمام سطوح دندان‌هایمان را تمیز کنیم یا حتی بدانیم اما بر حسب عادتی که از کودکی در ما شکل گرفته، گاهی وقت‌ها یادمان بروددرست مسواک بزنیم. مسواک‌های برقی اما این کار را برای ما آسان می‌کنند و تمام کاری که لازم است انجام دهیم رفتن از دندانی به سراغ دندان دیگر است.

 

برای افراد مسن یا بیمار مناسب هستند: کسانی که از آرتروز رنج می‌برند یا به بیماری‌های حرکتی دچار هستند ارتباط خیلی خوبی با مسواک برقی برقرار می‌کنند چون بیشتر کار را خود مسواک انجام می‌دهد و آن‌ها نیاز به انجام فعالیت زیادی ندار


آموزش های صحیح و درست مسواک زدن در خانه 2020
آموزش های صحیح و درست مسواک زدن در خانه 2020

در مسواک زدن باید سطوح بیرونی دندان های بالا  پس از آن دندان های پایین تر تمیز شود.سپس سطوح داخلی دندان های بالا ، پس از آن دندان های پایین تر و محل جویدن دندانها برای تازه کردن نفس لازم است با برس مخصوص زبان تمیز شود.همه ما می خواهیم دندان های  سالم، نفس تازه و لبخند زیبا داشته باشیم. بیماری لثه و پوسیدگی دندان  دو بیماری رایج  در سراسر جهان می باشد. مطالعات اخیر ارتباط بین بیماری های لثه و سلامت عمومی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را شناسایی کرده اند. بهداشت دهان و دندان  روزانه بخش مهمی از سلامت عمومی است.

 

همانطور که می دانید برای مسواک زدن همواره توسط متخصصین و دندان پزشکان عزیز روش های بسیاری از جمله : چرخشی ، ارزشی ، عمودی و… توصیه می گردد ، طی این مطلب با برخی از زوش های مسواک زدن بطور کامل آشنا خواهیم شد . مطالعه بیشتر در ادامه مطلب .

 

روش های زیادی برای مسواک زدن شرح داده شده و در مورد کارآیی و تاثیر آنها تبلیغ شده است. این روش ها را می توان بر اساس الگوی حرکت به هنگام مسواک زدن طبقه بندی کرد.

1- روش چرخشی roll

2- روش لرزشی vibratory

3- روش دورانی circular

4- روش عمودی

5- روش افقی

 

روش افقی شاید راحت ترین و شایع ترین روش مسواک زدن باشد. این روش برای کودکانی پیشنهاد می شود که تنها دارای دندان های شیری می باشند و در دوره دندانی مختلط که دندان های دائمی نیز در دهان حضور دارند این تکنیک پیشنهاد نمی شود.

روش چرخشی (roll) کم اثرترین روش می باشد به این خاطر که این روش تنها تولید فشار متناوب به دندان می کند. در حالی که تکنیک های دیگر نیروی مداوم وارد می کنند. استفاده از یک مسواک برقی نیز جایگزین خوب و مشابهی برای مسواک های دستی به خصوص در کودکان است.

 

در اینجا سه روش برای مسواک زدن ارائه شده است که هر کدام از آنها اگر به نحو مناسبی انجام گردد می تواند کنترل پلاک را به نحو احسن تامین نماید.

روش لرزشی: (روش Bass)

سر یک مسواک نرم را موازی با سطح جونده دندان ها قرار می دهیم به نحوی که سر مسواک 3 تا 4 دندان را پوشش دهد. از آخرین دندان در هر فک شروع می کنیم. الیاف مسواک را در لبه لثه قرار داده و یک زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان ها برقرار می کنیم.

یک فشار آرام لرزشی با استفاده از حرکات کوتاه عقب و جلو بدون جابجا کردن نوک الیاف مسواک وارد می نماییم. این فشار باید تولید یک سفیدی محسوسی در لثه بنماید، حدودا 20 حرکت در همین وضعیت انجام دهید.

پس از این کار مسواک را برداشته برای 3 تا 4 دندان بعدی تکرار کنید. این روش بسیار مناسبی برای بزرگسالان و حتی کودکان بزرگتر می باشد.

 

روش چرخشی تغییر یافته: (Modified stillman)

مثل روش قبلی می باشد با این تفاوت که وقتی مسواک در محل قرار گرفت علاوه بر حرکت کوتاه عقب و جلو (لرزشی) مقداری مسواک به دور خود نیز چرخش دارد.

این روش بیشتر در کسانی استفاده می شود که تحلیل لثه پیشرونده و ریشه عریان شده دندان دارند. در این روش حداقل سایش مسواک روی دندان را داریم.

 

روش لرزشی (روش چارترز)

این روش نیازمند قرار گرفتن یک مسواک از نوع نرم یا متوسط با الیاف متعدد روی دندان هاست به نحوی که الیاف آن با یک زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان ها به طرف تاج قرار گیرند. سطوح جانبی الیاف مسواک باید بر روی لثه خمیده شده و از یک حرکت لرزشی عقب و جلو برای مسواک زدن استفاده گردد. این تکنیک روش مناسبی برای ماساژ لثه می باشد و روش مناسبی برای لثه های حساس و لثه های دارای زخم می باشد زیرا باعث برداشت آرام مواد غذایی از روی دندان می شود.


انواع روش های غلط مسواک زدن از کودکان تا بزرگسالان
انواع روش های غلط مسواک زدن از کودکان تا بزرگسالان

اشتباه شماره 1: استفاده از مسواک نامناسب
در زمان خرید مسواک به اندازه دهان خود توجه کنید. اگر در هنگام مسواک زدن ناچارید دهان خود را با تلاش، بیشتر باز کنید، احتمالا مسواکتان برای شما بزرگ است. شما باید در هنگام نگه داشتن مسواک در دست و یا استفاده از آن در دهان راحت باشید، درست مثل وقتی که برای خوردن غذا از چنگال استفاده کرده و به راحتی آن را در دست می گیرید و یا  توسط آن غذا را در دهان خود قرار می دهید.

مسواک دستی بهتر است یا برقی؟

این مورد یک انتخاب شخصی است. با هر کدام که راحت تر می توانید مسواک بزنید، آن را انتخاب کنید.

اشتباه شماره 2: برخی مسواک ها دارای موهای زاویه دار و برخی صاف هستند، کدام نوع بهتر است؟

دندانپزشکان معتقدند که در این مورد تکنیک و روش مسواک زدن مهم تر از نوع قرارگیری موهای مسواک است.

نکته مهم در هنگام خرید مسواک چیست؟ 
مسواک های زبر و خشن به لثه آسیب می رسانند، بنابراین بهتر است از مسواک های نرم استفاده کنید. موهای مسواک باید تا حدی محکم باشند که بتوانند پلاک های دندان را ازبین ببرند اما نه به اندازه ای که به دندان و لثه صدمه وارد نکنند. برخی مسواک ها با موی طبیعی برخی حیوانات ساخته می شوند که این نوع مسواک ها توسط دندانپزشکان توصیه نمی شوند.

اشتباه شماره 3: عدم استفاده از مسواک به دفعات کافی یا مدت زمان کافی
توصیه می شود روزانه 2 بار مسواک بزنید و اگر 3 بار  باشد که بهترین حالت ممکن است. دیر به دیر مسواک زدن موجب ایجاد پلاک های باکتریایی و افزایش خطر التهاب لثه می گردد. مدت مسواک زدن باید حداقل 2 دقیقه باشد و حالت ایده آل 3 دقیقه است. توصیه می شود دهانتان را به 4 قسمت تقسیم کنید و برای مسواک زدن هر قسمت حداقل 30 ثانیه زمان صرف کنید. اگر حوصله مسواک زدن به مدت کافی را ندارید این کار را در حال تماشای تلویزیون انجام دهید.

اشتباه شماره 4: مسواک زدن به دفعات زیاد و بسیار محکم
مسواک زدن بیش از 3 بار در روز چندان توصیه نمی شود زیرا ممکن است ریشه دندان را در معرض تحریک قرار دهد و در نهایت منجر به تحریک لثه ها گردد. مسواک زدن محکم و با شدت زیاد نیز موجب ساییدگی مینای دندان می شود. بهترین حالت، مسواک زدن ملایم 2 تا 3 بار در روز است.

اشتباه شماره 5: مسواک زدن نادرست
ضربه زدن شدید در امتداد خط لثه منجر به خراشیدگی و آسیب این بافت می شود. مسواک را در زاویه 45 درجه با خط لثه قرار دهید و با ضربه های کوتاه و آرام (حالتی شبیه لرزش) مسواک بزنید. سپس مسواک را به آرامی روی دندان ها بالا و پایین ببرید (حرکت عمودی یا دورانی) و به صورت افقی روی دندان ها را مسواک نزنید. سطح داخلی و خارجی دندان ها و همچنین سطوح جویدن و زبانتان را به خوبی با مسواک تمیز کنید.

اشتباه شماره 6: شروع مسواک زدن همیشه از یک نقطه یکسان
اغلب افراد مسواک زدن را همیشه از یک نقطه دهان آغاز می کنند. مسواک زدن را هر بار از جاهای مختلف دهان شروع کنید. این توصیه به این دلیل است که اغلب افراد وقتی به یک چهارم پایانی دهان می رسند، خسته شده و سریع مسواک زدن را به پایان می رسانند. بنابراین مسواک زدن را از جاهای مختلف شروع کنید تا همیشه یک قسمت یکسان سرسری گرفته نشود.

اشتباه شماره 7: تمیز نکردن سطح داخلی دندان ها
بسیاری از افراد در زمان مسواک زدن فراموش می کنند که سطوح داخلی دندان ها (سطحی که در تماس با زبان است) را نیز مسواک بزنند. دندانپزشکان معتقدند که رایج ترین قسمت فراموش شده در زمان مسواک زدن، سطح داخلی دندان های جلو و پایین است.

اشتباه شماره 8: عدم شستشوی مسواک پس از اتمام مسواک زدن
اگر مسواکتان رابه خوبی با آب نشویید، باکتری ها به سرعت در آن رشد می کنند و در نوبت بعدی مسواک زدن، وارد دهان شما می شوند. بنابراین توصیه می شود بعد از مسواک زدن، مسواک را به خوبی با آب بشویید تا خمیر دندان و باقی مانده غذاها از لابلای آن خارج شود.